
To Τέτοβο είναι από κάθε άποψη μια αδιάφορη, μουντή και μάλλον ασήμαντη, για τον τυπικό τουρίστα, πόλη. Εξήντα χιλιόμετρα δυτικά της πόλης των Σκοπίων, όντας εδώ και χρόνια το λίκνο και η άτυπη πρωτεύουσα του Αλβανικού εθνικισμού, πεδίο αιματηρών συγκρούσεων κατά τον πρόσφατο γύρο των εμφύλιων διενέξεων της χώρας, υποδέχεται ετησίως λιγοστούς ξένους επισκέπτες. Ωστόσο, όποιος ξέρει να αναζητεί τουριστικά ΅διαμαντάκια΅, σίγουρα θα έχει τσεκάρει στην ατζέντα του το Χρωματιστό Τζαμί (αλβανικά :Xhamia e Pashës, σλαβομακεδόνικα: Šarena Džamija, τούρκικα: Alaca Cami, αγγλικά: Decorated Mosque).
H αρχική κατασκευή του τζαμιού χρονολογείται από το 1438, ενώ υπήρξε σημαντική ανακατασκευή του το 1833, από τον
Abdurrahman Pasha. Επίσης, πιο πρόσφατα, το 2010, έγινε νέα επιδιόρθωση της πρόσοψης του κτιρίου καθώς και όλων των εξωτερικών επιφανειών με χρηματοδότηση από το State Department των ΗΠΑ. Λίγο νωρίτερα, το 1991, η τοπική Ισλαμική Κοινότητα έχτισε περίβολο-τοίχο γύρω από το τζαμί, σύμφωνα με το παλιό, κλασικό στυλ της πάλαι ποτέ Οθωμανικής εποχής.Türbe |
Την αρχιτεκτονική επίβλεψη της κατασκευής του τζαμιού θεωρείται ότι είχε ο Isak Bey και λέγεται ότι για την προετοιμασία των βαφών με τις οποίες επικαλύφθηκαν οι περίτεχνες διακοσμήσεις των τοίχων, χρησιμοποιήθηκαν περισσότερα από 30.000 αυγά. Το τέμενος διαθέτει και έναν μιναρέ.
Μια πολύ σημαντική διαφορά ανάμεσα στο Sarena Dzamija και τα άλλα οθωμανικά τζαμιά του 15ου αιώνα, είναι ότι το Sarena Dzamija στερείται του χαρακτηριστικού εξωτερικού θόλου, που ήταν ιδιαιτέρως δημοφιλής τεχνοτροπία της εποχής.
Μια πολύ σημαντική διαφορά ανάμεσα στο Sarena Dzamija και τα άλλα οθωμανικά τζαμιά του 15ου αιώνα, είναι ότι το Sarena Dzamija στερείται του χαρακτηριστικού εξωτερικού θόλου, που ήταν ιδιαιτέρως δημοφιλής τεχνοτροπία της εποχής.
Βέβαια, το απόλυτα διακριτό χαρακτηριστικό του τζαμιού είναι οι πολύχρωμες διακοσμητικές ελαιογραφίες του, όπου εκτός από την συνήθη γεωμετρικά και φυτικά μοτίβα, απεικονίζουν και φυσικό τοπίο και ειδικότερα μια απεικόνιση της Μέκκας, ένα σπάνιο, και ίσως μοναδικό, παράδειγμα τέτοιας τεχνοτροπίας, σε μουσουλμανικό ιερό στη νοτιοανατολική Ευρώπη.Για καλή μου τύχη, η επίσκεψή μου, συνέπεσε με το τέλος της μεσημεριανής προσευχής, και οι εξερχόμενοι πιστοί με προσκάλεσαν να επισκεφθώ και να θαυμάσω και το εκθαμβωτικό εσωτερικό του λατρευτικού χώρου.